Ro uden teknologi

– anvend hjernen og musklerne

 

Roning er ikke en videnskab. Ethvert forsøg på at udsætte roning for en videnskabelig tilgang vil fejle for en nok så aktiv motionsroer som en gruppe af ambitiøse roere.

Det gælder om at skabe et træningsmiljø med kapacitet og plads til koncentration. Vi har for nylig udvidet kapaciteten med flere robåde og træningsbane. Det kan for nogle kan gå hen og blive en livsstil i en periode, hvor man stræber efter, træner og opnår et stort mål eller flere delmål i en sæson eller over et par år.

Der kræves langsigtet planlægning med opstilling af årshjul med opdeling i kvartaler, måneder og uger. Det kan vi i robåd hjælpe med via vores to klubtrænere – Kim og Holger, der har uddannelse i blandt andet dette.

Træningsplanlægning går ud på, at toppe på det rigtige tidspunkt opnået med hensigtsmæssig belastning og intensitet, samt regelmæssighed.  Træningen skal i forløbet tilpasses kroppen.

Når man ønsker, at øge sin præstationsevne opnås overskud blandt andet med ordentlig restitution så man undgår overtræning. Det er forskelligt for hvert menneske så man skal indledningsvis gennemføre en arbejdskravanalyse, idet succesfuld planlægning kræver indgående kendskab til de involverede roere.

Det er vigtigt, at bemærke, at ovennævnte kun er et uddrag af de elementer, der indgår i et frugtbart træningsforløb og at det gælder for motionsroere på alle niveauer.

Ønsker du at tabe dig eller ønsker du at konkurrere i for eksempel SPP eller noget helt andet i roningen gælder ovennævnte for dig.

Fordi roning er, at bruge sin krop og hjerne. Muskelkraft og sund fornuft. Det er tilstrækkeligt.

 

Og lidt mere 

Træning er godt hele livet. Ikke mindst midt i livet, hvor mange i halvtredsårsalderen kan opleve forskellige symptomer, hvilket forfatteren til disse linier kan bekræfte.

Fysisk træning har vist sig, at være en foretrukken følgesvend med gavnlig effekt på nogle af disse symptomer.

Regelmæssig træning eller udfordring til lunger, muskler og hele kroppen er med til at afgøre, hvordan man har det med sin krop og de udfordringer, der kan poppe op, også når man er midtvejs i livet.

Det gælder for os alle, at holde øje med taljemålet, fastholde fokus på sund kost og undvige forhøjet risiko for livsstilssygdomme.

Dette er noget af det roningen gør og kan hjælpe os med til, at få en god hverdag, hele livet.

Fysisk træning kan også mindske dårlig nattesøvn – bare spørg de nyligt frigivne kaniner efter den første week-end ! . Det mindsker også ledsmerter, tristhed og vægtstigning.

En aktiv livsstil med en afpasset mængde af roklubbens ro- og træningstilbud vil medvirke til, at reducere de ovennævnte symptomer og fremme godt humør, god fysik og motorik i hverdagen.

Det gælder om, at blive vant til at få pulsen op og svede – som ved vinterens ro-spinning og sommerens kaproninger og de 10 stærke ro-tag her og der.

Om der kan trænes dagligt eller flere gange om ugen er helt individuelt. 

Valget af motion for den enkelte kan omfatte Styrketræning, Konditionstræning og Mobilitetstræning.

Styrketræning er med vægte eller egen kropsvægt. Det er vigtigt, da det øger stofskiftet og muskelmassen, knoglerne og kan nedsætte ledsmerter. Roklubben har et vægtlokale, der kan benyttes året rundt.

Konditionstræning er når du presser pulsen op. Det kan være roning i højt tempo, lunten eller løb.  Få pulsen op i robådene , i ro-ergometerne eller ved løb året rundt eller med andre fra roklubben om vinteren onsdag aften. Meld dig til Sved På Panden og du vil helt sikkert få et ’rush’ i dine blodårer.

Mobilitetstræning er strækøvelser (roklubben har yoga på vinterprogrammet), hvor yoga er helt sin egen træning.  Strækøvelser kan anvendes som opvarmning til roning og styrketræning og er godt for led, smidighed og balance.

Med venlig hilsen

Kim Grøn